Att skriva på universitet

Andra halvan av hösten 2013 (och en bit in på 2014) tog jag mina första stapplande steg för att skriva bra akademiska texter på högskola och universitet.

Kursen som jag läste på distans via Karlstads universitet hette Praktisk svenska: skrivande på högskola och universitet och var på 7,5 högskolepoäng. Kursen var praktisk och bland annat skrev vi en uppsatsinledning. Vi studenter fick därefter ge respons på varandras inledningar för att sedan revidera och lämna in en ny (förhoppningsvis) förbättrad version av vår egen uppsatsinledningen. Jag minns det som ett svårt moment eftersom det bara var min andra universitetskurs. Men det var samtidigt lärorikt och visade om inte annat att skrivande är en process som egentligen aldrig blir färdig.

I övrigt tog kursen bland annat upp vad som utmärker olika texttyp, vilket språk som generellt används i akademiska texter och hur referering och källförteckning fungerar.

Böckerna nedan (som ingick i vår kurslitteratur) är till god hjälp när du skriver, kanske framför allt på universitet:

  • Skriva för att lära (2011) av Dysthe, Hertzberg och Lökensgard Hoel.
  • Studentens skrivhandbok (2012) av Schött, Melin, Strand och Moberg.
  • Uppsatshandboken (2010) av Strömquist.

När jag läste kursen hösten 2013 var vi 122 sökande, enligt Universitets- och högskolerådets (UHR) sökfunktion. Terminen efter (våren 2014) ville 141 personer lära sig skriva bättre akademiska texter. Men ingen av dem antogs, enligt UHR:s statistik. Höstterminen 2014 var det inte heller några som antogs. Kursen verkar alltså ha kursat, som göteborgaren skulle ha sagt. Och helt riktigt, enligt universitetets hemsida är kursen numera inte sökbar som fristående kurs.

En reaktion på ”Att skriva på universitet

  1. Ping: Tack och hej plugghöst! | Skriv så pennan glöder

Vad tänker du nu? Kommentera!